Laden

Levensbedreigende situatie? Bel altijd 112

Werkwijze

Hoe werkt de huisartsenspoedpost?

Doorloop eerst de vragen (Moet Ik Naar De Dokter?)

U kunt niet zomaar langskomen bij de huisartsenspoedpost. De huisartsenspoedpost is alleen bedoeld voor klachten die niet tot de volgende werkdag kunnen wachten. Doorloop eerst op deze website enkele vragen om te beoordelen of u contact moet opnemen. Dan krijgt u het snelste de hulp die u nodig heeft. Als u geadviseerd wordt te bellen en u het nummer van de huisartsenspoedpost De Bevelanden (Goes), Schouwen-Duiveland (Zierikzee) of Walcheren (Middelburg) belt, hoort u een kort keuzemenu. Bij een mogelijk levensbedreigende situatie kiest u voor 1. We helpen u dan met voorrang.

Gegevens bij de hand als u belt

Belt u met de huisartsenspoedpost? Zorg dan dat u de volgende gegevens bij de hand hebt:

  • uw Burgerservicenummer (BSN). Dit staat op uw identiteitsbewijs (paspoort, identiteitskaart of rijbewijs) en heeft 9 cijfers;
  • geboortedatum, adres en telefoonnummer;
  • de naam van uw huisarts of huisartsenpraktijk.

Aan de telefoon kan tevens worden gevraagd naar:

  • uw medische voorgeschiedenis (voor zover van belang m.b.t. uw hulpvraag);
  • medicijnen die u eventueel gebruikt.

De huisartsenspoedpost kan via het LSP (landelijk schakelpunt), een samenvatting van het medische dossier van de eigen huisarts inzien. U kunt hiervoor toestemming verlenen via www.volgjezorg.nl of de eigen huisarts.

Belt u voor iemand anders?

Laat indien mogelijk de patiënt zelf contact opnemen met de huisartsenspoedpost. Is dit niet mogelijk? Geef dan alle gegevens door van de persoon die hulp nodig heeft. Zorg ook dat u bij de patiënt in de buurt bent als u belt. U kunt de klachten dan zo goed mogelijk beschrijven. Soms wil de triagist (doktersassistente of verpleegkundige) de patiënt ook zelf enkele vragen stellen.

Wat kunt u verwachten?

Wanneer u belt, krijgt u een triagist aan de telefoon. Een triagist beschikt over uitgebreide medische kennis en is speciaal opgeleid om snel te bepalen hoe ernstig uw klachten zijn en wat er nodig is. Dit gaat indien nodig in overleg met de huisarts die dienstdoet op de huisartsenspoedpost. Er zijn de volgende mogelijkheden:

  1. Telefonisch advies. U krijgt uitleg en telefonisch advies van de triagist, (achteraf gecontroleerd door de huisarts). Dit wordt ook een triageconsult genoemd.
  2. Consult. De triagist maakt voor u een afspraak op de huisartsenspoedpost. Daar zal een huisarts of verpleegkundig specialist/physician assistant u onderzoeken. 
  3. Telefonisch consult. De huisarts of verpleegkundig specialist/physician assistant belt u terug. Dit wordt ook een digitaal consult genoemd, dit via beeldbellen of telefonisch.
  4. Visite. De huisarts komt thuis bij u langs. Een visite is alleen mogelijk als u om medische redenen niet naar de huisartsenpost kunt komen. 

Recepten

Normaal gesproken regelen patiënten herhalingsrecepten met de eigen huisarts. Alleen in dringende gevallen bestaat de mogelijkheid dat de dienstdoende huisarts een herhalingsrecept voorschrijft. De arts schrijft dan zoveel medicijnen voor, als nodig tot het eerstvolgende spreekuur van uw eigen huisarts. Houdt u er rekening mee dat de apotheek buiten kantoortijden extra kosten in rekening brengt.