Algemeen
Belt u naar de huisartsenspoedpost, dan beantwoordt een ervaren doktersassistente (triagist) de telefoon. Ze vraagt aan u wat de klacht is. Ook vraagt ze u naar uw medicijngebruik en uw verzekeringsgegevens. Zorg ervoor dat u die bij de hand hebt. Neem ook uw identiteitsbewijs mee naar de huisartsenpost. Dit is verplicht en er kan naar gevraagd worden.
De assistente kan (afhankelijk van uw klacht):
- een advies geven zonder dat u de huisarts zelf spreekt. Hierbij gaat het om klachten die medisch gezien kunnen wachten tot u uw eigen huisarts kunt bezoeken. Alle adviezen worden wel door de dienstdoende huisarts op de post binnen één uur zorgvuldig gecontroleerd (zelfzorgadvies)
- vragen of de huisarts u terug belt (telefonisch consult)
- een afspraak voor u maken op de huisartsenspoedpost (consult)
- ervoor zorgen dat een huisarts bij u thuis komt (visite)
Uw eigen huisarts beschikt op de eerstvolgende werkdag over de informatie van uw contact bij de huisartsenspoedpost.
- Voor alle patiënten in de regio’s Walcheren, De Bevelanden en Schouwen-Duiveland.
- Bezoekers en toeristen in Zeeland kunnen ook gebruik maken van de huisartsenpost.
Afspraken / wachttijden
De huisartsenspoedpost is bedoeld voor alle spoedeisende huisartsgeneeskundige problemen die écht niet tot de volgende werkdag kunnen wachten.
U moet daarbij denken aan:
- Acuut optredende, verontrustende verschijnselen
- Plotselinge, heftige pijn
- Toenemende klachten bij ernstige ziekte
Voor overige vragen kunt u tijdens kantooruren contact opnemen met uw eigen huisarts.
In principe wel, omdat de afspraak al aan de telefoon wordt ingepland. Toch kan het voorkomen dat u moet wachten omdat consulten uit kunnen lopen of omdat er heel acute hulpvragen tussendoor komen. De doktersassistente kan meestal wel inschatten wat de wachttijd is.
HAP Walcheren: 088-0228135
HAP De Bevelanden: 088-0228125
HAP Schouwen Duiveland: 088-0228145
Om de ernst en de mate van spoed van uw hulpvraag te beoordelen, moet u eerst bellen. De assistente stelt u een aantal vragen over uw medische klachten waarmee zij kan vaststellen welke hulp u nodig heeft. Daarna kan de assistente indien nodig een afspraak met de dienstdoende huisarts of een visite inplannen. Hierdoor hoeft niemand onnodig lang te wachten.
Er zijn twee soorten vragen die worden gesteld; over uw persoonlijke gegevens en over uw medische gegevens. Uw persoonlijke gegevens zijn bedoeld voor onze administratie en de dienstdoende huisarts. De vragen over uw gezondheid zijn om in te schatten hoe snel u geholpen moet worden en door wie. De assistente aan de telefoon is hiervoor speciaal opgeleid tot triagist. Achteraf worden al haar adviezen door de huisarts bekeken.
Kosten / de rekening
Voor medicatie die u tijdens uw bezoek op de huisartsenspoedpost of een visite toegediend heeft gekregen, kunt u een aparte nota ontvangen via de apotheek. In de avond/nacht/weekenduren wordt altijd een toeslag berekend door de apotheek.
Het bellen naar een 0900 nummers van onze huisartsenpost kost 10 cent per minuut, met een starttik van 4,54 cent plus uw gebruikelijke belkosten.
Dan zijn waarschijnlijk niet al uw (verzekerings)gegevens correct. Neem dan zo snel mogelijk contact op met onze financiële administratie om de juiste gegevens door te geven: tel. 0113-344 057 (tijdens werkdagen tussen 9:00-13:30, behalve op vrijdag). Of mail naar ln.sedlacsirep-ochz@eitartsinimda
De doktersassistente handelt onder verantwoordelijkheid van de dienstdoende huisarts. Al haar adviezen worden door de arts gecontroleerd en beoordeeld. Van iedere hulpvraag wordt een registratie voor het medisch dossier van de eigen huisarts gemaakt. Hoewel bij een dergelijk telefonisch consult geen contact is geweest tussen patiënt en huisarts zijn er toch handelingen verricht en is een medisch advies gegeven. Hiervoor worden kosten (€ 35,-) in rekening gebracht.
Voor vragen over uw rekening kunt u op tussen 9:00-13:30 uur bellen met onze financiële administratie via: tel. 0113-344 057 (tijdens werkdagen, behalve op vrijdag). Of mail naar ln.sedlacsirep-ochz@eitartsinimda
De tarieven zelf worden jaarlijks bepaald door de Nederlandse Zorgautoriteit (de NZa). Dit is een landelijk orgaan dat tarieven vaststelt voor instellingen in de gezondheidszorg. Zij bekijkt jaarlijks welke tarieven we mogen hanteren. De tarieven kunnen verschillen per huisartsenpost.
Ja, u kunt de kosten van het bezoek aan de huisartsenspoedpost betalen via een pinautomaat.
Per 1 januari 2023 gelden bij onze huisartsenspoedposten de volgende tarieven :
- Consult € 170,57
- Visite € 255,85
- Triageconsult € 35,00
Deze tarieven zijn vastgesteld door de NZA, de Nederlandse Zorgautoriteit.
Als u in Nederland verzekerd bent, worden de kosten aan de huisartsenpost vergoed, omdat dit onder het basispakket valt. Medicatie en bloed prikken vallen onder het eigen risico. Toeristen en patiënten die niet kunnen aantonen dat zij verzekerd zijn, dienen direct op de huisartsenpost te betalen. Zij kunnen de kosten declareren bij hun zorgverzekeraar.
Medische informatie
Telefoongesprekken worden voor kwaliteitsdoeleinden opgenomen en tijdelijk bewaard (maximaal 1 jaar).
Vanwege kwaliteitsborging is dit in uw en ons belang. Deze gesprekken maken geen onderdeel uit van het patiëntdossier. We volgen hierin de regels van de autoriteit persoonsgegevens (meer informatie vindt u op https://www.autoriteitpersoonsgegevens.nl/)
Ja. De eerstvolgende werkdag is uw huisarts op de hoogte van de inhoud van uw contact met de huisartsenspoedpost. Hierin staat welk advies er is gegeven, of welke behandeling er is uitgevoerd. Ook medicijnen die zijn toegediend of voorgeschreven worden in dit bericht vermeld.
Als er een speciale reden is dat u toch niet wilt dat uw huisarts van uw contact met de huisartsenspoedpost op de hoogte wordt gesteld, dan moet u dit zelf duidelijk aangeven bij uw contact met de assistente of de arts van de HAP. Dit kan nadelig zijn voor de opvolging van uw hulpvraag.
De huisartsenspoedpost kan via het LSP (landelijk schakelpunt), een samenvatting van het medische dossier van de eigen huisarts inzien. Dit kan alleen bij patiënten die hiervoor expliciet toestemming gegeven hebben aan hun eigen huisarts. Op de huisartsenspoedpost wordt deze samenvatting van het huisartsdossier alleen ingezien bij patiënten die op dat moment een hulpvraag stellen aan de huisartsenspoedpost.
Ook inzage van iemands medicatieoverzicht is op de huisartsenspoedpost alleen mogelijk als hiervoor expliciet toestemming gegeven is aan de apotheek of apotheken waar men komt.
Meer informatie hierover vindt u op www.volgjezorg.nl Via deze site kunt u ook toestemming regelen en zien aan wie u al toestemming gegeven heeft voor het delen van deze informatie.
Ja, dat is mogelijk. U heeft binnen de termijn van de wettelijke bewaarplicht recht op inzage en op een afschrift van uw medisch dossier. Meestal verwijzen we u hiervoor naar uw eigen huisarts, die van elk contact met de huisartsenpost een volledig verslag krijgt. Levert dit problemen op, dan kan de patiënt een verzoek tot inzage doen via ln.sedlacsirep-ochz@ofni, ten name van onze functionaris gegevensbescherming, de heer J. Nijskens. Hierbij moet een kopie van het identiteitsbewijs van de patiënt mee gestuurd worden.
Verder heeft de patiënt op grond van de wet ook recht op correctie van het dossier, als feitelijke gegevens niet kloppen. Ook kan de patiënt een verzoek tot vernietiging van zijn dossier indienen. Dit verzoek moet ook schriftelijk plaats vinden en voorzien zijn van een kopie van het identiteitsbewijs. Dit verzoek kan geweigerd worden, als daar goede redenen voor zijn. Deze worden dan ook met de patiënt gedeeld.
De huisartsenpost Zeeland zal zo snel mogelijk, maar binnen vier weken op uw verzoek reageren. Voor meer informatie over uw rechten kunt u de Privacyverklaring Patiënten van onze organisatie inzien.
Medicijnen / apotheek
Elke regio heeft zijn eigen dienstapotheek. Op de huisartsenspoedposten in Zierikzee en Middelburg zit de dienstapotheek op dezelfde locatie als de huisartsenspoedpost. In Goes zit de dienstapotheek op een andere locatie dan de huisartsenspoedpost en is het adres van de apotheek: Stationspark 35, 4462 DZ Goes. Tussen 23:00 en 8:00 uur is alleen de nachtapotheek in Middelburg open (Krooneveldweg 6, 4332 BL Middelburg). Zie de websites van de apotheken voor actuele informatie en prijzen. In de avond/nacht/weekenduren wordt altijd een toeslag berekend door de apotheek.
Normaal gesproken regelen patiënten herhalingsrecepten met de eigen huisarts. Alleen in dringende gevallen bestaat de mogelijkheid dat de dienstdoende huisarts een herhalingsrecept voorschrijft. De arts schrijft dan zoveel medicijnen voor, als nodig tot het eerstvolgende spreekuur van uw eigen huisarts. Houdt u er rekening mee dat de apotheek buiten kantoortijden extra kosten in rekening brengt.
Coronavirus
Het Corona-virus, alle maatregelen: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/nederlandse-maatregelen-tegen-het-coronavirus/gezondheidsadviezen
Het Corona-virus kort en duidelijk: https://www.pharos.nl/wp-content/uploads/2020/07/Informatiekaart-Corona-virus-Pharos-28-juli-versie-12-NL.pdf
Overige vragen
Op de huisartsenspoedpost werken naast huisartsen ook artsen die nog in opleiding zijn (AIOS) tot specialist, Physiscian Assistants (PA), Verpleegkundig Specialisten (VS) en Assistentes, die elk hun eigen verantwoordelijkheden hebben.
Het kan zijn dat een patiënt die later binnen gekomen is dan u eerder geholpen wordt, doordat zijn zorgvraag dringender is, óf doordat hij door een andere type zorgverlener geholpen wordt.
We proberen iedereen op de huisartsenspoedpost zo goed en zo snel mogelijk te helpen. Soms moet u ondanks uw afspraak toch lang wachten. We vragen u hiervoor begrip. We zijn een spoedpost, waarbij niet alles te plannen is. Heeft u vragen over uw wachttijd, benader dan de assistente bij de balie.
We gaan graag respectvol met elkaar om, en verwachten dat ook van onze bezoekers en patiënten. Heeft u het gevoel dat u niet respectvol behandeld wordt, dan kunt u dat het beste gelijk rustig op de huisartsenspoedpost bespreken. We houden van rust op de huisartsenpost en accepteren geen verbaal of fysiek geweld, diefstal, wapens, drugs, alcohol gebruik of seksuele intimidatie. Als u deze huisregels niet respecteert, dan krijgt u eerst een waarschuwing. Bij herhaling kunnen wij aangifte doen of u de toegang tot de huisartsenspoedpost ontzeggen.