Veel gestelde vragen
Nee. Onze huisartsenspoedposten zijn gevestigd in Goes (De Bevelanden), Middelburg (Walcheren) en Zierikzee (Schouwen-Duiveland). De huisartsenspoedpost in Zeeuws-Vlaanderen heeft een eigen website: huisartsenpostzvl.nl
Doorloop eerst de vragen (Moet Ik Naar De Dokter?)
.U kunt niet zomaar langskomen bij de huisartsenspoedpost. De huisartsenspoedpost is alleen bedoeld voor klachten die niet tot de volgende werkdag kunnen wachten. Doorloop eerst op deze website enkele vragen om te beoordelen of u contact moet opnemen. Dan krijgt u het snelste de hulp die u nodig heeft. Als u geadviseerd wordt te bellen en u het nummer van de huisartsenspoedpost De Bevelanden (Goes), Schouwen-Duiveland (Zierikzee) of Walcheren (Middelburg) belt, hoort u een kort keuzemenu. Bij een mogelijk levensbedreigende situatie kiest u voor 1. We helpen u dan met voorrang.
Gegevens bij de hand als u belt
Belt u met de huisartsenspoedpost? Zorg dan dat u de volgende gegevens bij de hand hebt:
- uw Burgerservicenummer (BSN). Dit staat op uw identiteitsbewijs (paspoort, identiteitskaart of rijbewijs) en heeft 9 cijfers;
- geboortedatum, adres en telefoonnummer;
- de naam van uw huisarts of huisartsenpraktijk.
Aan de telefoon kan tevens worden gevraagd naar:
- uw medische voorgeschiedenis (voor zover van belang m.b.t. uw hulpvraag);
- medicijnen die u eventueel gebruikt.
Belt u voor iemand anders?
Laat indien mogelijk de patiënt zelf contact opnemen met de huisartsenspoedpost. Is dit niet mogelijk? Geef dan alle gegevens door van de persoon die hulp nodig heeft. Zorg ook dat u bij de patiënt in de buurt bent als u belt. U kunt de klachten dan zo goed mogelijk beschrijven. Soms wil de triagist (doktersassistente of verpleegkundige) de patiënt ook zelf enkele vragen stellen.
Wat kunt u verwachten?
Wanneer u belt, krijgt u een triagist aan de telefoon. Een triagist beschikt over uitgebreide medische kennis en is speciaal opgeleid om snel te bepalen hoe ernstig uw klachten zijn en wat er nodig is. Dit gaat indien nodig in overleg met de huisarts die dienstdoet op de huisartsenspoedpost. Er zijn de volgende mogelijkheden:
- Telefonisch advies. U krijgt uitleg en telefonisch advies van de triagist, (achteraf gecontroleerd door de huisarts). Dit wordt ook een triageconsult genoemd.
- Consult. De triagist maakt voor u een afspraak op de huisartsenspoedpost. Daar zal een huisarts of verpleegkundig specialist/physician assistant u onderzoeken.
- Telefonisch consult. De huisarts of verpleegkundig specialist/physician assistant belt u terug. Dit wordt ook een digitaal consult genoemd, dit via beeldbellen of telefonisch.
- Visite. De huisarts komt thuis bij u langs. Een visite is alleen mogelijk als u om medische redenen niet naar de huisartsenpost kunt komen.
Recepten
Normaal gesproken regelen patiënten herhalingsrecepten met de eigen huisarts. Alleen in dringende gevallen bestaat de mogelijkheid dat de dienstdoende huisarts een herhalingsrecept voorschrijft. De arts schrijft dan zoveel medicijnen voor, als nodig tot het eerstvolgende spreekuur van uw eigen huisarts. Houdt u er rekening mee dat de apotheek buiten kantoortijden extra kosten in rekening brengt.
- Voor alle patiënten in de regio’s Walcheren, De Bevelanden en Schouwen-Duiveland.
- Bezoekers en toeristen in Zeeland kunnen ook gebruik maken van de huisartsenspoedpost. Kijk voor meer informatie op: https://huisartsenspoedpostzeeland.nl/passantenzorg/
Bezoekers en toeristen in Zeeland kunnen ook gebruik maken van de huisartsenspoedpost. Kijk voor meer informatie op: https://huisartsenspoedpostzeeland.nl/passantenzorg/
In principe wel, omdat de afspraak al aan de telefoon wordt ingepland. Toch kan het voorkomen dat u moet wachten omdat consulten uit kunnen lopen of omdat er heel acute hulpvragen tussendoor komen. De doktersassistente kan meestal wel inschatten wat de wachttijd is.
Met hinderlijke, maar niet-spoedeisende klachten, zoals:
- Langer bestaande gezondheidsklachten (dus niet-acute)
- Klachten waarvoor u op gewone werkdagen geen tijd kon vinden om naar uw eigen huisarts te gaan
De huisartsenspoedpost is bedoeld voor alle spoedeisende huisartsgeneeskundige problemen die écht niet tot de volgende werkdag kunnen wachten.
U moet daarbij denken aan:
- Acuut optredende, verontrustende verschijnselen
- Plotselinge, heftige pijn
- Toenemende klachten bij ernstige ziekte
Voor overige vragen kunt u tijdens kantooruren contact opnemen met uw eigen huisarts.
Er zijn twee soorten vragen die worden gesteld; over uw persoonlijke gegevens en over uw medische gegevens. Uw persoonlijke gegevens zijn bedoeld voor onze administratie en de dienstdoende huisarts. De vragen over uw gezondheid zijn om in te schatten hoe snel u geholpen moet worden en door wie. De assistente aan de telefoon is hiervoor speciaal opgeleid tot triagist. Achteraf worden al haar adviezen door de huisarts bekeken.
Om de ernst en de mate van spoed van uw hulpvraag te beoordelen, moet u eerst de vragenlijst doorlopen. Vervolgens wordt u geadviseerd om wel of niet te bellen. Indien u belt, stelt de assistente u een aantal vragen over uw medische klachten waarmee zij kan vaststellen welke hulp u nodig heeft. Daarna kan de assistente indien nodig een afspraak met de dienstdoende huisarts of een visite inplannen. Hierdoor hoeft niemand onnodig lang te wachten.
HAP Walcheren: 088-0228135
HAP De Bevelanden: 088-0228125
HAP Schouwen Duiveland: 088-0228145
Als u telefonisch de arts gesproken heeft, eventueel via beeldbellen, dan wordt het ‘Consult’ tarief berekend. Als u alleen de triagist heeft gesproken, geldt het tarief ‘Triageconsult’. Zie ook ‘Wat kost een bezoek aan de huisartsenspoedpost’.
Als u in Nederland verzekerd bent, worden de kosten aan de huisartsenspoedpost vergoed, omdat dit onder het basispakket valt. Toeristen en patiënten die niet kunnen aantonen dat zij verzekerd zijn of geen European Health Insurance Card (EHIC) hebben, dienen direct op de huisartsenpost (met pin) te betalen. Zij kunnen de kosten declareren bij hun zorgverzekeraar.
Onze tarieven in 2024
Vastgesteld door de Nederlandse Zorgautoriteit in euro’s:
- Consult € 182,18
- Visite € 273,27
- Triageconsult € 35,00
Heeft u vragen over uw factuur? Mail naar administratie@dehuisartsenconnectie.nl en vermeld het factuur- en debiteurennummer.
Afhankelijk van uw situatie krijgt u een:
- Telefonisch advies. U krijgt uitleg en telefonisch advies van de triagist, (achteraf gecontroleerd door de huisarts). Dit wordt ook een triageconsult genoemd.
- Consult. De triagist maakt voor u een afspraak op de huisartsenspoedpost. Daar zal een huisarts of verpleegkundig specialist/physician assistant u onderzoeken.
- Telefonisch consult. De huisarts of verpleegkundig specialist/physician assistant belt u terug. Dit wordt ook een digitaal consult genoemd, dit gaat via beeldbellen of telefonisch.
- Visite. De huisarts komt thuis bij u langs. Een visite is alleen mogelijk als u om medische redenen niet naar de huisartsenpost kunt komen.
Let op: op de huisartsenspoedpost kunt u alleen met pin betalen!
Ja, u kunt de kosten van het bezoek aan de huisartsenspoedpost betalen via een pinautomaat.
Als u in Nederland verzekerd bent, worden de kosten aan de huisartsenspoedpost vergoed, omdat dit onder het basispakket valt. Toeristen en patiënten die niet kunnen aantonen dat zij verzekerd zijn of geen European Health Insurance Card (EHIC) hebben, dienen direct op de huisartsenpost (met pin) te betalen. Zij kunnen de kosten declareren bij hun zorgverzekeraar.
Dan zijn waarschijnlijk niet al uw (verzekerings)gegevens correct. Neem dan zo snel mogelijk contact op met onze financiële administratie om de juiste gegevens door te geven via: administratie@dehuisartsenconnectie.nl
De doktersassistente handelt onder verantwoordelijkheid van de dienstdoende huisarts. Al haar adviezen worden door de arts gecontroleerd en beoordeeld. Van iedere hulpvraag wordt een registratie voor het medisch dossier van de eigen huisarts gemaakt. Hoewel bij een dergelijk telefonisch consult geen contact is geweest tussen patiënt en huisarts zijn er toch handelingen verricht en is een medisch advies gegeven. Hiervoor worden kosten (€ 35,-) in rekening gebracht.
Voor medicatie die u tijdens uw bezoek op de huisartsenspoedpost of een visite toegediend heeft gekregen, kunt u een aparte nota ontvangen via de apotheek. In de avond/nacht/weekenduren wordt altijd een toeslag berekend door de apotheek.
Ja. De eerstvolgende werkdag is uw huisarts op de hoogte van de inhoud van uw contact met de huisartsenspoedpost. Hierin staat welk advies er is gegeven, of welke behandeling er is uitgevoerd. Ook medicijnen die zijn toegediend of voorgeschreven worden in dit bericht vermeld.
Als er een speciale reden is dat u toch niet wilt dat uw huisarts van uw contact met de huisartsenspoedpost op de hoogte wordt gesteld, dan moet u dit zelf duidelijk aangeven bij uw contact met de assistente of de arts van de HAP. Dit kan nadelig zijn voor de opvolging van uw hulpvraag.
De huisartsenspoedpost kan via het LSP (landelijk schakelpunt), een samenvatting van het medische dossier van de eigen huisarts inzien. Dit kan alleen bij patiënten die hiervoor expliciet toestemming gegeven hebben aan hun eigen huisarts. Op de huisartsenspoedpost wordt deze samenvatting van het huisartsdossier alleen ingezien bij patiënten die op dat moment een hulpvraag stellen aan de huisartsenpost.
Ook inzage van iemands medicatieoverzicht is op de huisartsenspoedpost alleen mogelijk als hiervoor expliciet toestemming gegeven is aan de apotheek of apotheken waar men komt.
Meer informatie hierover vindt u op www.volgjezorg.nl Via deze site kunt u ook toestemming regelen en zien aan wie u al toestemming gegeven heeft voor het delen van deze informatie.
Ja, dat is mogelijk. U heeft binnen de termijn van de wettelijke bewaarplicht recht op inzage en op een afschrift van uw medisch dossier. Meestal verwijzen we u hiervoor naar uw eigen huisarts, die van elk contact met de huisartsenspoedpost een volledig verslag krijgt. Levert dit problemen op, dan kan de patiënt een verzoek tot inzage doen via info@dehuisartsenconnectie.nl, ten name van onze functionaris gegevensbescherming, de heer J. Nijskens. Hierbij moet een kopie van het identiteitsbewijs van de patiënt mee gestuurd worden.
Verder heeft de patiënt op grond van de wet ook recht op correctie van het dossier, als feitelijke gegevens niet kloppen. Ook kan de patiënt een verzoek tot vernietiging van zijn dossier indienen. Dit verzoek moet ook schriftelijk plaats vinden en voorzien zijn van een kopie van het identiteitsbewijs. Dit verzoek kan geweigerd worden, als daar goede redenen voor zijn. Deze worden dan ook met de patiënt gedeeld.
De huisartsenspoedpost Zeeland zal zo snel mogelijk, maar binnen vier weken op uw verzoek reageren. Voor meer informatie over uw rechten kunt u de Privacyverklaring Patiënten van onze organisatie inzien.
Telefoongesprekken worden voor kwaliteitsdoeleinden opgenomen en tijdelijk bewaard (maximaal 2 jaar).
Vanwege kwaliteitsborging is dit in uw en ons belang. Deze gesprekken maken geen onderdeel uit van het patiëntdossier. We volgen hierin de regels van de autoriteit persoonsgegevens (meer informatie vindt u op https://www.autoriteitpersoonsgegevens.nl/)
In Goes is geen apotheek op de huisartsenspoedpost aanwezig. De assistente zal u met uw recept verwijzen naar de dienstdoende apotheek. Op de huisartsenspoedpost in Middelburg en Zierikzee is wel een apotheek. Elke regio heeft zijn eigen dienstapotheek. In Goes zit de dienstapotheek op een andere locatie dan de huisartsenspoedpost en is het adres van de apotheek: Stationspark 35, 4462 DZ Goes. Zie de websites van de apotheken voor actuele informatie en prijzen. Tijdens avond/nacht/weekenduren wordt altijd een toeslag berekend door de apotheek.
Normaal gesproken regelen patiënten herhalingsrecepten met de eigen huisarts. Alleen in dringende gevallen bestaat de mogelijkheid dat de dienstdoende huisarts een herhalingsrecept voorschrijft. De arts schrijft dan zoveel medicijnen voor, als nodig tot het eerstvolgende spreekuur van uw eigen huisarts. Houdt u er rekening mee dat de apotheek buiten kantoortijden extra kosten in rekening brengt.
Patiënten of familieleden mogen een gesprek vóór, tijdens of na een medische behandeling opnemen voor privégebruik. Bijvoorbeeld om het gesprek met een arts later nog eens terug te kunnen luisteren. De medewerkers van de huisartsenspoedpost verwachten dat zij vooraf ingelicht worden over deze opname. Het verspreiden van de opname buiten de privésfeer zonder onze toestemming is wettelijk niet toegestaan. Kijk voor meer informatie op de website van de Rijksoverheid.
Wij hebben posters laten ontwikkelen voor (de gasten van) verblijfsaccommodaties die (met spoed) huisartsenzorg nodig hebben. Deze posters zijn verkrijgbaar in het Nederlands, Engels, Duits en Frans.
De posters kunt u op de volgende pagina downloaden: Download Posters
Op de huisartsenspoedpost werken naast huisartsen ook artsen die nog in opleiding zijn (AIOS) tot specialist, Physician Assistants (PA), Verpleegkundig Specialisten (VS) en Assistentes, die elk hun eigen verantwoordelijkheden hebben.
Het kan zijn dat een patiënt die later binnen gekomen is dan u eerder geholpen wordt, doordat zijn zorgvraag dringender is, óf doordat hij door een andere type zorgverlener geholpen wordt.
We proberen iedereen op de huisartsenspoedpost zo goed en zo snel mogelijk te helpen. Soms moet u ondanks uw afspraak toch lang wachten. We vragen u hiervoor begrip. We zijn een spoedpost, waarbij niet alles te plannen is. Heeft u vragen over uw wachttijd, benader dan de assistente bij de balie.
We gaan graag respectvol met elkaar om, en verwachten dat ook van onze bezoekers en patiënten. Heeft u het gevoel dat u niet respectvol behandeld wordt, dan kunt u dat het beste gelijk rustig op de huisartsenspoedpost bespreken. We houden van rust op de huisartsenspoedpost en accepteren geen verbaal of fysiek geweld, diefstal, wapens, drugs, alcohol gebruik of seksuele intimidatie. Als u deze huisregels niet respecteert, dan krijgt u eerst een waarschuwing. Bij herhaling kunnen wij aangifte doen of u de toegang tot de huisartsenspoedpost ontzeggen.